Marlijn96.reismee.nl

Week 2 en Vic Falls!

Hallo!

Het is alweer meer dan 2 weken geleden dat ik voor het laatst geblogd heb. Dat kwam mede doordat de stroom uitviel vorige week. Jullie hebben wel al wat foto's voorbij zien komen als het goed is. Mijn vader zet die hier namelijk op, zodat het mij minder MB scheelt.
Maar oké, in deze 2 weken is veel gebeurd. Maandag 1 december waren we de hele dag vrij en zijn we voor het eerst Bulawayo in geweest.Maar 1% van de Zimbabwanen is blank, dus je wordt nog best bekeken als je met een groep van 7 meisjes loopt. We hebben een beetjerond gesnuffeld, ijs gegeten en bakspullen gekocht voor de pepernoten. Helaas konden we geen speculaaskruiden vinden dus hebben we die zelf moeten maken. Maar uiteindelijk smaakten de pepernoten heerlijk!
Dinsdags zijn we Matopos National Park in geweest omdat er een bruine hyena in een val gelopen was. We waren van plan om hem een halsband te geven zodat we hem konden volgen, alleen toen we aankwamen bij de val bleek dat zijn kaak gebroken was en los hing. De eigenaar heeft hem toen onder narcose gebracht en onderzocht. Hij besloot om hem naar de dierenarts te brengen omdat wij niet veel voor de hyena konden betekenen. We mochten mee naar de dierenarts en hij heeft hem toen onderzocht en röntgenfoto's gemaakt. Uiteindelijk werd besloten om hem te euthanaseren omdat je een hyena met een gebroken kaak moeilijk kan rehabiliteren. Een hyena is namelijk een te wild dier is om met de hand te gaan voeden. Terug zetten in het wild vond de dierenarts ook geen optie omdat hij zelf niet meer kon eten, waardoor hij te mager zou worden en dood zou gaan.
De rest van de week gingen we in groepjes werken bij verschillende sectoren in Chipangali. Er zijn 4 sectoren waar je in kan werken, antilopen, carnivoren, primaten en boerderijdieren. We hebben bijvoorbeeld bunnytown opgeknapt, heel veel fruit en groente gesneden voor de antilopen, koeien in stukken gesneden voor de leeuwen en dode kippen gewogen en gevoerd aan bijna alle carnivoren. Naast dit werk moeten we ook altijd de baby's verzorgen op bepaalde tijdstippen.
Op maandag zijn we naar Bulawayo geweest om onze bustickets naar de Victoria Falls te kopen en hebben we geluncht bij Marry's. We moesten anderhalf uur op ons eten wachten omdat de stroom was uitgevallen, maar het was het waard. Dinsdag en woensdag ochtend hebben we nog nieuwe baby's gekregen; 13 konijntjes en 2 mongoosses, ik weet de Nederlandse vertaling er niet voor maar ze lijken op een kruising tussen een stokstaartje, een rat en een eekhoorn. En ze zijn erg schattig! Foto komt eraan.
En dan is het tijd voor de Victoria Watervallen (Vic Falls)!!! Woensdag 10 december vertrok ik met 3 andere vrijwilligsters met de bus vanaf Bulawayo naar Vic Falls. Het leek op een luxe bus maar helaas deed de airconditioning het niet dus was het zo'n 35 graden in de bus, het stonk er verschrikkelijk omdat de passagier van de vorige rit had gekotst op mijn stoel en een toiletbezoek was ook niet aan te raden omdat het er voor mijn gevoel warmer dan 45 graden was geworden (geen grapje). Dan is een 6 uur durende rit nog best lang. Maar de backpackerslodge waar we in verbleven maakte alles goed. Super aardige mensen en prachtige en relaxte plek! Dezelfde avond, om 11 uur,hebben we daar meteen alle activiteiten geboekt voor de hele week. Donderdag zijn we gaan White Water Raften (!!!!!!!!!) en in de avond zijn we naar een safarilodge gegaan. Deze logde ligt aan een paar waterpoelen waar we een grote groep buffalo's en een groep olifanten met kleintjes hebben gespot. Vrijdags zijn we vroeg in de ochtend de watervallen gaan bewonderen en hadden we in de avond een traditionele braai (bbq) bij de backpackerslodge. Zaterdag ben ik met een andere vrijwilligster een kanotocht gaan maken op de Zambezi, dit is de rivier die Zambia en Zimbabwe met elkaar scheidt en waarvan de Vic Falls ook een deel uitmaakt. We hebben aan de bovenkant van deze rivier gekanood, voor de watervallen, en zagen maar liefst 17 nijlpaarden en 3 krokodillen!! Na de kanotocht heb ik nog de Gorge Swing gedaan, super gaaf! Eerst heb je een vrije val van 70 meter en dan rekt het touw nog 20 meter uit in de swing. In de avond zijn we naar een van de bekendste restaurants in de omgeving gegaan, restaurant Boma. Je krijgt een Afrikaans doek om voordat je binnenkomt, je gezicht wordt besminkt en er is een groot buffet. Ik heb krokodillenstaart, wrattenzwijn en mopani worm (mmm) gegeten. Verder werd er veel Afrikaanse muziek gemaakt en gedanst. Helaas was dit de laatste avond in de Vic Falls voor ons, maar hij was erg leuk! De volgende ochtend zijn we weer met de bus vertrokken naar Chipangali.
Nog bedankt voor alle leuke reacties op de vorige blog en foto's!
Tot de volgende keer!
Marlijn

Wong

Supertof Wiebelijntje!!!!

Geniet ervan

Denise en ed

WoW marlijn wat super allemaal en wat een durfal ben je! X

Leanne

Wat super gaaf allemaal Mar!
Geniet er nog maar van daar (;
Dikke kus

ageeth

Wat een belevenissen ! Supergaaf.
En nog heel veel plezier toegewenst.

Petra

Heerlijk meegenieten zo hier op de bank in de winderige IJssellaan! Ik was 100 jaar geleden ook bij Vic falls, wel white water rafting, maar (gelukkig) nog niet die Gorge swing...... Prachtig allemaal!

Kees en Mathy

Marlijn,fantastische verhalen met prachtige foto's. Kunnen zo in een reisgids. Het contrast is groot met ons waterige kikkerlandje. Blijf genieten van al het moois.

groet Kees en Mathy

Hoi Marlijn,
Wat een heerlijk lang verhaal. Geweldig dat je daar de tijd voor kan vinden.
Alvast fijne feestdagen.

Pau, Agaath, Sophie en Robert

Hoi Marlijn,
Wat een mooie belevenissen maak je daar mee. Totaal iets anders dan waar wij ons druk om maken in Heemstede. Alles in het teken van de kerstdagen, maar niet minder om Serious Request. Er was de hele week veel gezelligheid in Haarlem, vanavond het eindfeest. Er wordt erg veel drukte verwacht. Het is hier nog geen winter, het wordt geen witte kerst, dus daarvoor hoef je niet terug te komen. Geniet van deze bijzondere tijd en gezellige kerstdagen toegewenst.
Groetjes Van ons allemaaal

Jos

Heerlijke, warme, feestdagen gewenst met een sneeuwverwachting hier in Nederland.